پست ها

منبع انواع و اقسام پست های مختلف
  • پست ها

    منبع انواع و اقسام پست های مختلف

مشخصات بلاگ
پست ها

هرنوع پستی را که می خواهید در این سایت مشاهده کنید

بایگانی

مگس ها خانگی
ناقلین بیماری های اسهالی و عفونت های پوستی و چشمی

مگس خانگی معمولی، موسکا دومستیکا در ارتباط بسیار نزدیک با انسان زندگی می کند و در تمام دنیا انشار دارد. این حشرات با تغذیه از روی مواد غذایی و مواد دفعی ، عوامل مختلف بیماری را منتقل می کنند. ععلاوه بر مگس خانگی، تعدادی از گونه های دیگر از مگس نیز با محل زندگی انسانها سازگاری یافته و همان مشکلات را ایجاد می کنند. در مناطقی که آب و هوا گرم است، مگس فضولات، موسکا سوربنز، به طور دقیق همان نقش مگس خانگی را ایفا می کند. این مگس با مگس خانگی ارتباط نزدیک داشته و اهمیت قابل ملاحظه ای در انتقال بیماری ها دارد. مگس های گوشت (کالیفوریده) و سایر مگس ها با انتقال عفونت های دستگاه گوارش ارتباط داده می شوند. لاوه بر مگس خانگی، تعدادی از گونه های دیگر از مگس نیز با محل زندگی انسانها سازگاری یافته و همان مشکلات را ایجاد می کنند. در مناطقی که آب و هوا گرم است، مگس فضولات، موسکا سوربنز، به طور دقیق همان نقش مگس خانگی را ایفا می کند. این مگس با مگس خانگی ارتباط نزدیک داشته و اهمیت قابل ملاحظه ای در انتقال بیماری ها دارد. مگس های گوشت (کالیفوریده) و سایر مگس ها با انتقال عفونت های دستگاه گوارش ارتباط داده می شوند.

تصاویری از مگس خانگی

مگس خانگیمگسمگس خانگیمگس خانگیمگس خانگیمگسمگسمگس خانگیمگس خانگی

روی تصاویر کلیک کنید

چرخه زیست‌ مگس‌ها
تخم‌ها
تخم‌ها سفید و بین 1 تا 2 میلی‌متر طول دارند و یکی یکی در گروه‌های کوچک گذشته می‌شوند هر مگس ماده روزانه 2 تا 4 بار تخم می‌گذارد، که حاصل آن 500 عدد تخم می‌شود. چگونگی تغذیه مگس ماده در دوره زندگی لاروی، تأثیر زیادی در کیفیت و تعداد تخم‌ها دارد. وجود رطوبت مناسب و درجه حرارت 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد در سالم ماندن تخم‌ها مؤثر است. نوزاد بدون پا ظرف مدت 20 ساعت در هوای گرم از تخم خارج می‌شوند و به سرعت از موادی که مادر برای تسهیل فرایند تخم‌گذاری از آنها استفاده نموده‌است، تغذیه می‌کنند.
لاروها
در روزهای آغازین لاروها هرکدام 3 تا 9 میلی‌متر طول داشته و به رنگ کرم روشن می‌باشد. آنها بیضی‌شکل و استوانه‌ای بوده و به صورت مخروطی، شکل گرفته‌اند. سر شامل یک دسته قلاب‌های سیاه است و رشد از ناحیه سوراخ‌های عقبی آغاز می‌شود. دهان حفره‌ای‌شکل همراه با شکاف‌های سینوسی که با حاشیه سیاه بادامکی شکل احاطه شده‌اند، از دیگر ویژگی‌های لارو است.
فاصله دوران لاروی تا مگس بالغ جمعا‌6 روز به طول می‌انجامد.
مگس بالغ (بزرگسال)
مگس خانگی 6 تا 7 میلی‌متر طول دارد. طول جنس مؤنث، از طول جنس مذکر بیشتر است. مگس ماده را می‌توان با توجه به فاصله بین چشمانش، از جنس نر که چشمانی نزدیک به هم دارد تشخیص داد. جنس نر دارای چشمانی قرمز و دماغی اسفنجی شکل است. در ناحیه سینه چهار خط مشکی قوس‌دار به سمت بالا وجود دارد. شکم دارای رنگ خاکستری یا زرد با خطوط میانی درهم و تیره است که از کناره‌ها هم مشخص می‌باشد.





اهمیت پزشکی و مبارزه با مگس ها





مگس ها در تعداد زیاد، مزاحمین مهمی برای زمان فراغت و کار انسان ها هستند. این حشرات با مدفوع خود داخل و خارج اماکن را آلوده می کنند. به علت این که وجود آنها نشانه شرایط غیر بهداشتی است ممکن است اثرات روانی منفی داشته باشند.
مگس ها قادر هستند بیماری ها را انتشار دهند، زیرا آزادانه روی مواد غذایی انسان و همین طور کثافت ها رفت و آمد می کنند. مگس هنگام حرکت و تغذیه عوامل بیماری زا از منبع آلوده بر می دارد. بیماری هایی که ممکن است مگس ها به انسان ها منتقل کنند، عبارتند از : عفونت های دستگاه گوارش ( مانند دیسانتری، اسهال، تیفوئید، وبا و عفونت های کرمی خاص)، عفونت های چشمی مانند ( تراخم و همه گیری ورم ملتحمه)، فلج اطفال و عفونت های پوستی خاص ( مانند یاز ، دیفتیری جلدی ، بعضی از قارچها و جذام)

اقدامات کنترل
مگس ها ممکن است به طور مستقیم توسط حشره کش ها یا وسایل فیزیکی مانند ، تله ها ، نوار های چسبنده، مگس کش و ابزار الکتریکی کشته شوند، به هر حال باید ترجیحا آنها را از طریق بهسازی محیط و رعایت مسائل بهداشتی کنترل کرد.
سطوحی را که مگس ها در آنجا استراحت می کنند می توان با حشره کش های طولانی اثر سمپاشی کرد. این روش علاوه بر تاثیر سریع در طولانی مدت نیز موثر است که مدت تاثیر آن از چند روز تا چند هفته بوده و به نوع حشره کش ، مواد سازنده دیوار ، حرارت ، رطوبت ، و سطح مقاومت در مگس ها بستگی دارد. شناسایی محل هایی که مگس ها بیشتر اوقات شب را در آنجا به سر می برند.حائز اهمیت است. فقط باید سطوحی را سمپاشی کرد که به طور عینی بعنوان محل استراحت مگس ها شناسایی شده اند. به طور عمده در شیرینی پزی ها ، رستورانها ، منازل و مجتمع ها از سمپاشی ابقایی استفاده می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی