پست ها

منبع انواع و اقسام پست های مختلف
  • پست ها

    منبع انواع و اقسام پست های مختلف

مشخصات بلاگ
پست ها

هرنوع پستی را که می خواهید در این سایت مشاهده کنید

بایگانی

س از گرویدن کنستانتین به مسیحیت و تشکیل شورای نیقیه ، جهان مسیحی به دو گروه کاتولیک و ارتدوکس تقسیم شد و اروپا قلمرو کاتولیک ها گردید که با تأسیس نظام منظم دینی توسط اسقف های کاتولیک و انتخاب رهبر کاتولیک به عنوان پاپ ، عملا کلیسا وارد جریانات سیاسی و اجتماعی اروپا گردید و به حدی که پادشاه هر کشوری برای تاج گذاری باید از پاپ اجازه می گرفت و پاپ با فرستادن یکی از اسقف ها برای مراسم تاج گذاری عملا به حکومت وی مشروعیت می داد و در اداره کشورهای کاتولیک با حکومت ها سهیم می شد.
در ابتدا شهر رم محل حکومت و اقامت پاپ ها بود که بعد ها با رسیدن کلمنت پنج به مقام پاپی که یک شخص فرانسوی بود مقر پاپی به شهر آوینیون فرانسته منتقل شد. در زمان ریاست وی اکثر کاردینال هایی که پاپ را انتخاب می نمودند از میان فرانسوی ها انتخاب می شد که براین اساس پاپ های بعدی از میان اتباع فرانسه انتخاب شد و از سال 1305 . م تا 1370 م در آن کشور اقامت گزیدند. سرانجام مقر پاپی در زمان اقتدار گریگوری یازدهم مجددا به رم بازگشت.(1)
پاپ هایی که در رم سکونت داشتند تا سال 1870 . م قدرت سیاسی و مذهبی خویش را بر قلمرو ایتالیا اعمال می کردند در این سال با سقوط امپراطوری دوم فرانسته و قطع حمایت های این کشور از حکومت پاپ ها رم به دست نیروهای ارتش ملی ایتالیا فتح گردید . بدین ترتیب قدرت دنیایی پاپ ها سقوط کرد .
حکومت جدید تلاش کرد تا با انعقاد عهد نامه ای روابط خویش با کلیسا را متناسب با اوضاع و احوال جامعه تنظیم نماید . در این راستا دولت ایتالیا قانون ضمانت های پاپی را در سال 1871 تصویب کرد و با شعار کلیسای آزاد در کشور آزاد کوشید تا جایگاه و موقعیت پاپ را محدود نماید، ولی پاپ پیوی نهم به حالت قهر تا سال 1919 در منطقه واتیکان شهر رم به اعتراض نشست.(2)
در تاریخ 1929 قراردادی به نام لاترانو پدید آمد. که به موجب این قرار داد دولت ایتالیا حق دخالت در امور واتیکان را ندارد. بدین روی واتیکان به عنوان کشوری مستقل به مدیریت پاپ تأسیس گردید.
واتیکان نام شهری کوچک و یا بهتر بگوییم نام کشوری کوچک در قلب شهر روم پایتخت ایتالیا است این شهر کوچک مذهبی با وسعت کمتر از نیم کیلومتر مربع در سمت غربی رودخانه توره در مرکز شهر رم قرار گرفته است. شهر واتیکان بلحاظ تاریخی مجموعه ای از کاخ ها و بنا های باستانی است که از دوران امپراطوری روم باستان در اطراف کلیسای منتسب به پطرس قدیس حواری حضرت مسیح علیه السلام گسترش یافته و بوسیله دیوارهای بلند قدیمی که در قرن 9 میلادی توسط پاپ لئن چهارم کشیده شده از شهر رم جدا گردیده است.
واتیکان دارای 5 درب ورودی می باشد که هر کدام نام مخصوصی دارد که عبارت است از:
1. درب خوبی و بدی.
2. درب مرگ.
3. درب میانی.
4. درب شعائر هفتگانه .
5. درب مقدس.
هر چند مساحت واتیکان بعنوان کشوری مستقل و دارای روابط دیپلماتیک با سایر کشور های جهان اندک بنظر می رسد لیکن مجموعه مذکور از ادارات و نهادهایی تشکیل شده است که حمایت از قریب 900 میلیون کاتولیک را وظیفه خود دانسته و بنحوی جدی فعال و در تبلیغ اندیشه های خود می کوشد(3) و تقریبا تمام اتباع این کشور که بالغ بر 900 نفر می باشند عمدتا روحانیون کاتولیک هستند.
حفاظت واتیکان بعهده ارتشی موسوم به گارد سوئیسی است که تعداد افراد این گارد 90 نفر می باشد. علاوه بر گارد سوئیسی 110 نگهبان که نقش مامورین انتظامی را عهده دار هستند، موظف به اجرای نظم داخلی واتیکان هستند.(4)
پلیس ایتالیا نمی تواند به محدوده واتیکان وارد شود و این منطقه از حقوق و امتیازات برون مرزی برخوردار بوده و از پرداخت انواع مالیات های مقرر توسط ایتالیا معاف است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی